Iščekujući prinovu većina roditelja razmišlja o kupovini kolica, kreveca i opreme, a ispušta iz vida da je auto-sedište jedana od najvažnijih stvari. Ono će omogućiti da se dete bezbedno prevozi gde god da krenu. Auto-sedišta bukvalno spasavaju živote mališana.
Uprkos tome roditelji u Srbiji i dalje često kupovinu ovog važnog dela opreme shvataju kao nepotreban trošak. A svaki roditelj treba da zna da samo pravilno korišćenje dečjeg auto-sedišta uvek i u svakoj situaciji vožnju njihove dece čini bezbednom.
No, brojke najbolje govore. Naime, istraživanja pokazuju da se pravilnom upotrebom auto-sedišta smrtnost dece pri sudarima smanjuje za više od 50 odsto, a smrtnost novorođenčadi čak za oko 70 odsto!
Zbog toga budući roditelji zaista ne treba da imaju nikakve dileme u vezi s kupovinom auto-sedišta, osim kako da izaberu najbolje za određenu cenu. Ponuda na tržištu je zaista velika i mogu da se pronađu auto-sedišta različitog dizajna, udobnosti, cene i kvaliteta. Ali postoje smernice šta auto-sedište treba da ispuni kako bi bilo dovoljno kvalitetno i bezbedno za prevoženje bebe.
Kako odabrati kvalitetno sedište za bebu
Kupovina auto-sedišta nije uvek tako jednostavna kao što deluje. Pri njegovoj kupovini najvažnije je proučiti propise i informisati se da li je ono usklađeno sa evropskim direktivama o bezbednosti - UN ECE R 44/04 ili (R129). Ove skraćenice zapravo označavaju da auto-sedište poseduje atest bezbednosti izdat od Ekonomske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu koja propisuje minimalni standard sigurnosti auto-sedišta.
Podjednako je važno i da sedište odgovara uzrastu, visini i težini deteta, te da može pravilno i bezbedno da se montira u automobil. Jedino na taj način auto-sedište može potpuno da zaštiti dete. Sedište, takođe, ne treba da je starije od roka trajanja koji određuje proizvođač u uputstvu koje se dobija uz njega.
Poseban oprez je potreban ako kupujete polovno auto- sedište, jer ono treba da poseduje odgovarajuću dokumentaciju, a ne preporučuje se kupovina sedišta koje je učestvovalo u sudaru. Kako je to teško pouzdano znati, ovo je najjači razlog zašto se ne poreporučuje kupovina polovnih auto-sedišta.
Preporuka je i da se, ukoliko ste u mogućnosti, sedište isproba pre kupovine, jer se dešava da neka ne mogu da se montiraju u određene modele automobila. Neki stariji modeli automobila čak uopšte nemaju fabrički ugrađene zadnje pojaseve, ali se oni mogu naknadno kupiti i ugraditi. Ukoliko pojasevi mogu da se ugrade naknadno, to znači da je postojala priprema za njih i ako se to uradi u ovlašćenom servisu, onda je to isto kao i da su fabrički ugrađeni. Postoje, nažalost, automobili u koje se ne može ugraditi pojas na zadnjem sedištu i oni nisu bezbedni da se u njima prevoze putnici pozadi, iako naš zakon (još uvek) dozvoljava.
Pri kupovini treba obratiti pažnju na mnogo detalja. Najbolje je ako možete da se posavetujete s nekim ko je stručan - danas u okviru nevladinih organizacija postoje i savetovališta o auto-sedištima gde mogu da vam pomognu u odabiru, ali i njihovoj pravilnoj montaži.
Koju veličinu odabrati?
Prema regulaciji R 44/04 auto-sedišta se dele u nekoliko uzrasnih grupa:
- Grupa 0: za decu telesne težine do 10 kg
- Grupa 0+: za decu težine do 13 kg
- Grupa I: za decu težine od 9 do 18 kg
- Grupa II: za decu težine od 15 do 25 kg
- Grupa III: za decu težine od 22 do 36 kg
Postoje i kombinovana auto-sedišta namenjena korišćenju više uzrasnih grupa, tj. duži vremenski period. Na tržištu se najčešće mogu naći kombinovana sedišta grupa 0/I (od 0 do 18 kg), i I/II/III (od 9 do 36 kg). Bitno je samo da ono uvek po veličini odgovara detetu. Na primer, čim teme deteta pređe gornju liniju auto-sedišta, treba ga zameniti većim. Roditelji ovde često greše jer misle da je dovoljno da detetu jednom kupe auto-sedište i da kasnije ne moraju da ga promene.
Grupa 0 i 0+
Ovo je najčešće prvo sedište koje roditelji kupe, barem bi trebalo da bude. Iako u Zakonu o bezbednosti saobraćaja nije eksplicitno navedeno, novorođenče ne treba da izađe iz porodilišta bez auto-sedišta u kojem bi bilo bezbedno smešteno.
Zakon i kazne kojima se preti onima koji nemaju auto- sedište učinili su da dosta roditelja ipak razmišlja o njihovoj nabavci. Ipak često, a najčešće zbog ograničenog budžeta, odlučuju se da preskoče prvu kategoriju, takozvano jaje. Neki od argumenata su da ga deca brzo prerastu, da će se prvih par meseci pritrpiti dok dete ne počne da sedi.
Ova sedišta se uvek okreću u smeru suprotnom od vožnje. Na taj način vožnja je bezbednija, jer bebe nemaju formiranu muskulaturu i ako se vozi u pravcu kretanja, lako mogu da povredi vrat pri jačem kočenju. Da biste sedište okrenuli u smeru vožnje, potrebno je da se ispune neki uslovi:
- da je dete dostiglo težinu od minimum 10 kg
- da ima minimum 15 meseci
- da samostalno hoda
ali stručnjaci generalno preporučuju da se dete što duže vozi u sedištu okrenutom suprotno od smera vožnje.
Grupa I
Kod ovih sedišta principi bezbednog postavljanja su potpuno isti kao i kod najmanjih, samo što se montiraju u smeru vožnje. Da li je dete preraslo ovu grupu auto-sedišta određuje se na osnovu dva parametra: visine i težine (moraju se oba uzeti u obzir). Dete po visini nikako ne bi smelo da viri iz sedišta više od pola dužine glave.
Grupe II i III
Ova auto-sedišta su namenjena za veću decu, tešku najmanje 15 kilograma. Postavljaju se u smeru vožnje, a umesto pojasa u pet tačaka koristi se pojas vozila u tri tačke kojim se istovremeno vezuju i dete i auto-sedište. Naslon je uspravan, a pojas mora da leži pravilno preko deteta (preko sredine grudi, donji deo pojasa preko karlice). U ovakvim sedištima deca mogu da se voze sve dok ne postignu dovoljnu visinu da se pravilno vežu pojasom automobila, bez dodatnog sedišta.
ISOFIX sedišta
Najveću sigurnost što se tiče pravilne montaže auto-sedišta obezbeđuje najnoviji ISOFIX sistem, koji omogućuje da se ono na četiri mesta ugradi u automobil (ova mogućnost postoji samo za novije modele automobila). Na taj način onemogućeno je nepravilno nameštanje ili pogrešna upotreba auto-sedišta, što je jedna od najčešćih grešaka koje roditelji prave.
Na našem tržištu trenutno se mogu naći i sedišta prema novim standardima regulacije r129, gde se u obzir najpre uzimaju ograničenja po visini, ali nema tačno podeljenih grupa. Za sada su to sedišta za decu od rođenja pa do određene visine (nju određuje proizvođač), a na njima je naglašeno da se do detetovih 15 meseci moraju koristiti postavljena suprotno smeru vožnje.
Montaža auto-sedišta i vožnja deteta
Pravilno montiranje auto-sedišta
Statistike pokazuju da uprkos zakonskim odredbama i dalje mali procenat roditelja koristi auto-sedišta. A od onih koji investiraju u njihovu kupovinu malo njih zna da ih pravilno postavi u automobil, kao i da dete bezbedno veže u sedištu.
Što se tiče montaže auto-sedišta, veoma je važno da pratite uputstva proizvođača za montažu kao i ona za vezivanje deteta. Na svakom proizvodu piše za koju kilažu je predviđen i na koji način se montira. Odojčad, obično do godinu dana starosti ili makar do 10 kilograma težine, voze se okrenuta suprotno od smera kretanja auta, i to je bezbednosno od ogromne važnosti.
Ni najbolje auto-sedište ne znači mnogo ako dete u njemu nije pravilno vezano, i to svaki put kad se vozi, bez obzira na razdaljinu! Uz auto-sedište se dobija uputstvo proizvođača i njega treba pažljivo ispoštovati prilikom montaže i stavljanja deteta u sedište kako bi sigurnost bila na najvišem nivou. Neka istraživanja pokazuju da roditelji, nažalost, u skoro 90 odsto slučajeva auto-sedišta koriste potpuno nepravilno!
Što se tiče montiranja sedišta grupe 0 i 0+, da bi bila pravilno montirano naslon mora da bude pod uglom od 45º naspram tla. Ovo je važno kako bi se u slučaju naglog kočenja ili sudara izbeglo naglo naginjanje unapred i zatvaranje disajnih puteva deteta. Sedište treba da bude pričvršćeno pojasom automobila ili ISOFIX sistemom (ne na oba načina, osim ako u uputstvu ne piše). Kako bi proverili da li ste ispravno montirali auto-sedište, ono u delu gde je provučen pojas ne sme da se pomera više od 2 cm levo-desno.
Veoma je važno da zadnjica, trup, vrat i glava budu u istoj ravni, uz naslon. Između pojasa i ključne kosti bebe može da stane samo jedan prst. Ukoliko se auto-sedište postavlja na prednje sedište automobila (nije zakonom zabranjeno), obavezno morate da isključite vazdušni jastuk! Nepravilno je auto-sedište za bebu staviti na zadnje sedište poprečno, jer u tom slučaju ona nije bezbedna!
Deca niža od 150 cm ne mogu pravilno da se vežu pojasom automobila (da im donji deo pojasa stoji nisko preko kukova, a dijagonalni po sredini ramene kosti i grudnog koša) i zbog toga treba da se prevoze u dečjim auto-sedištima primerenim svom uzrastu. Osim dece koja moraju biti u odgovarajućim auto-sedištima, i ostali putnici u automobilu moraju uvek da budu vezani, i na prednjem i na zadnjem sedištu. Jer, nevezani putnici prilikom sudara svojim telom mogu ozbiljno da povrede pa i usmrte ostale putnike, čak i ako su ovi drugi pravilno vezani.
U nekim modelima auto-sedišta pojasevi su sa tri kontaktne tačke (po jedna na ramena i jedna u preponama), a u nekima s pet (po jedna na ramenima, po jedna na bedrima i jedna na preponama). Ako pojas autosedišta ima kopču na grudima (kod vezivanja u pet tačaka), ona mora biti tačno na sredini grudnog koša, nikako na stomaku ili vratu! Takođe, pojasevi ne smeju da budu uvrnuti, niti labavi. Za stariju decu važi pravilo da pojas mora da im ide preko središnje linije grudi, nikako preko stomaka ili vrata.
Najčešće greške pri montiranju auto-sedišta
Čak i roditelji koji se odluče da kupe auto-sedište, u najvećoj meri nepravilno ga upotrebljavaju. Prema stastikama sa besplatnih pregleda auto-sedišta, koje povremeno organizuju nevladine organizacije, čak 94 posto sedišta nepravilno se koristi ili nije pravilno postavljeno. Najčešće greške su:
1. Sedište nije pravilno pričvršćeno za automobil ili nije dovoljno učvršćeno (94 posto), ili pojasevi automobila ne prolaze predviđenom putanjom;
2. Dete nije pravilno vezano u sedištu, pojasevi nedovoljno zategnuti (98 posto) ili čak dete uopšte nije vezano pojasevima auto-sedišta, ili je vezano u zimskoj jakni/skafanderu, pa iako deluje da je zategnuto, prilikom sudara može da izleti iz pojaseva;
3. Sedište ne odgovara uzrastu deteta (najčešće su deca mlađa od godinu dana vezana u smeru vožnje, a ima i dece koja su visinom i težinom prerasla sedište u kome se voze).
Novi propisi
U razgovoru sa Ivanom Mihajlović, savetnicom za auto-sedišta, saznali smo da su propisi u vezi standarda dečjih auto-sedišta nedavno promenjeni:
- U februaru 2017. godine na snagu je stupio novi amandman UN ECE regulacije 44 Evropskog pravilnika koji propisuje standard sigurnosti dečjih auto-sedišta. Ovaj pravilnik razdvaja pomoćna postolja sa naslonom i bez naslona. Naime, pomoćna sedišta za decu nižu od 125 cm odsad moraju da imaju naslon. Tek auto-sedišta treće (III) grupe za decu težine od 22 kg do 36 kg mogu da budu samo postolja bez naslona. Takođe, svako pomoćno postolje bez naslona moraće da nosi oznaku da ne sme da se koristi za decu nižu od 125 cm - pojašnjava Ivana Mihajlović.
Pomoćno postolje, ili buster (booster) kako ga često zovemo, jeste auto-sedište za decu koja su prerasla auto-sedište sa sopstvenim pojasevima ili štitnikom. Ta deca se vezuju pojasom automobila, a pomoćno postolje sa naslonom obezbeđuje pravilnu putanju automobilskog pojasa preko njihovog tela i prilikom sudara pruža bočne zaštite za glavu.
Po novoj regulativi za svu decu nižu od 125 cm mora se koristiti sedište sa naslonom, a tek kad pređu visinu od 125 cm, mališani mogu da se prevoze u pomoćnom sedištu bez naslona. No, preporuka da što duže ostanu u sedištu s naslonom i dalje stoji.
Šest najčešćih mitova u vezi sa auto-sedištima
Mnogi roditelji nisu svesni koliko je važno da se deca bukvalno od prvog dana voze pravilno vezana u auto- sedištima. Statistike kažu da poslednjih 10 godina u Srbiji, ali i u Evropi, deca češće stradaju kao putnici u vozilima nego kao pešaci. Zbog toga pooštravanje kazni i donošenje novih propisa neće imati mnogo efekta ako se velika pažnja ne posveti prevenciji i edukaciji, kao i podizanju svesti o tome zašto su auto-sedišta neophodna, kaže za Baby planetu Ivana Mihajlović, jedna od prvih savetnica za auto- sedišta u Srbiji.
Kako bismo razbili neke od zabluda koje važe u vezi sa auto-sedištima, dajemo vam pregled najčešćih mitova koji roditelje navode na pogrešan put u vezi sa ovim pitanjem:
- Majčine ruke nisu sigurne, naprotiv
Jedna od velikih zabluda je da su majčine ruke sigurno mesto za bebu koja se vozi u automobilu. Istraživanja su pokazala da ako dete nije vezano i dođe do sudara pri brzini od 50 kilometara na čas, ono će udariti silom kao da pada s petog sprata! Ne postoji ljudsko biće koje može da zadrži toliku silu, čak ni najbrižnija majka!
Zato je neophodno da deca uvek budu vezana u auto- sedištu, a roditelji da znaju da ono mora da bude pravilno izabrano i dobro postavljeno kako bi dete bilo bezbedno tokom vožnje. Stručnjaci su jasni - bez obzira na zakonska rešenja, u auto-sedištu treba da se voze sva deca, i to od rođenja pa otprilike do 12. godine, tj. dok ne dostignu dovoljnu visinu (oko 135 cm) da mogu bezbedno da se vežu običnim pojasom.
- Svi u automobilu moraju da budu vezani, ne samo dete
U trenutku sudara, čak i naglog kočenja, sve u automobilu leti ka tački udarca. Ako telo (ili objekat) nije vezano, udara o unutrašnjost automobila, druge putnike, ili ako su sile jake, izleće iz automobila. Zbog toga je važno da svi putnici, ali i svi predmeti u autu budu vezani ili pravilno pričvršćeni.
3. Dete nije spremno za izlazak iz jaje sedišta kada počne da sedi
Ivana Mihajlović naglašava da je velika zabluda da dete iz sedišta grupe 0 ili 0+ izlazi kada počne da sedi. U jajetu, tj. sedištu koje se postavlja suprotno smeru vožnje u poluležećem položaju, dete treba da se vozi do minimum godinu dana, a poželjno je i duže.
- Zbog toga savetujemo roditelje da pri kupovini biraju jaje od 0-13kg, jer je šire i ima duži naslon, pa dete u njemu može ostati bar do uzrasta od 15 meseci. Naime, prema poslednjim propisima i regulacijama Evropske komisije za bezbednost (regulacija 129, R129), dete se prevozi unazad do minimum 15 meseci.
4. Jaje sedište ne može da našteti bebi i njenim kukovima
Jaje, tj. auto-sedište grupe 0+ (0-13kg) namenjeno je za bebu od prvog dana, od izlaska iz porodilišta. Zabluda je da je taj položaj za bebu opasan ili nezdrav. Ljudi koji se bave bezbednošću saobraćaja, a u saradnji s pedijatrima i fizijatrima, pronašli su optimalno rešenje za zaštitu beba u sudaru. S obzirom na to da su najčešći i najopasniji udarci u automobil spreda, malo dete što duže treba prevoziti suprotno smeru vožnje. Tako su mu u sudaru najbolje zaštićeni najosetljiviji delovi tela: glava i vrat, jer su podržani naslonom auto-sedišta.
5. Tokom vožnje ništa se ne postavlja ispod deteta
Jedna od zabluda je da detetu treba staviti nešto ispod guze kako bi se izravnao njegov položaj. Roditelji, a često i medicinski radnici smatraju da ne može da škodi ako se ispod bebine guze podmetne peškirić ili pelena, kako bi se guza podigla i beba bila u što ravnijem položaju. Da bi sedište ispunilo svoju funkciju, važno je da se pravilno koristi. A to podrazumeva i da se ne podmeće ništa između bebe i sedišta. Jer to je pogrešno iz više razloga. Kada se pod bebu podmetne nešto što nije sastavni deo auto-sedišta, ona je u nepravilnom položaju, najčešće joj se leđa presavijaju a samim tim kičma trpi (pravilan položaj bebe u jajetu je da je guza u najdubljoj tački sedišta a leđa, vrat i glava u ravni oslonjeni na naslon). Drugi razlog je bezbednost, beba se tada ne može pravilno vezati, ili može lakše iskliznuti iz sedišta, ili će pritisak prilikom sudara biti na delovima tela koji nisu dovoljno jaki da izdrže sile sudara - izričita je ova savetnica za auto-sedišta. - Takođe je važno da je jaje postavljeno pod uglom od otprilike 45 stepeni u odnosu na tlo. Ovo je naročito važno kod novorođenčadi.
6. Dete treba da se što duže vozi okrenuto unazad, a ne samo prvih meseci
Česta zabluda je i da nema potrebe da bebu, tj. auto-sedište za novorođenčad okrećemo u smeru suprotnom od vožnje. Statistika je takođe na strani sedišta koja se postavljaju unazad. Naime, sedišta postavljena suprotno smeru vožnje pružaju čak 90 posto zaštite od teških i smrtnih povreda, ali samo ako se pravilno koriste. To znači da su pravilno i dovoljno čvrsto postavljena u automobil, da odgovaraju uzrastu deteta i da je dete u njima pravilno vezano.